Okulumuzda 2-6 Eylül 2024 tarihlerinde okula uyum etkinlikleri yapıldı. Öğrenci ve velilere ayrı etkinlikler yapıldı. Velilerimize okula uyumu kolaylaştırmak için gerekli bilgiler veli semineri ile verilmiştir. Seminer sonunda Veli el broşürü dağıtılmıştır.
SAKARYA/KARASU
ZÜBEYDE HANIM ANAOKULU
OKULA UYUM VELİ BROŞÜRÜ
AYŞE TÜRK KAYMAZ
REHBERLİK SERVİSİ
Çocuklar okul öncesi eğitim kurumuna başladığı ilk günlerde okula uyum sağlamakta zorlanabilir. Bazı çocuklar okula ilk başladıkları dönemde uyum sorunu yaşarken, bazıları önce uyum sorunu yaşamayıp bir süre sonra tepki verebilirler. Tüm bunlar doğaldır ve genellikle geçicidir.
Çocukların ilk defa ailelerinden ayrılıp kurallı ve yapılandırılmış bir ortama girmeleri kaygıya neden olabilir. Bazı çocuklar ebeveynden ayrılmaya tam anlamıyla hazır olmadığından bu kaygıyı uzun süre yaşayabilir. Süreç doğru yönetilmezse okula gelmeye ve okul içinde etkinliklere katılmaya karşı direnç gösterebilir.
Okula uyum sürecinin etkili bir şekilde yürütülmesi, hedeflenen amaçların gerçekleşebilmesi için aile, öğretmen ve okul yönetiminin iş birliği içerisinde olmaları ve belirlenen sorumlulukları yerine getirmeleri beklenmektedir.
AİLEDEN BEKLENEN SORUMLULUKLAR
• Öncelikle çocuğun zihninde okulla ilgili olumlu bir görüntü oluşması gerekir. Okuldan söz ederken “Okulun çocuklar için düzenlenmiş özel bir yer olduğu, orada çocukların hoşuna gidecek etkinliklerin yapıldığı, oyunlar oynandığı, okulun yeni arkadaşlar edineceği hoş bir yer olduğu” vurgulanmalıdır.
• Aileler çocuklarına okulunu ve öğretmenini tanıtmalı, çocuklarının öğretmenine güven duymasını sağlayıp ihtiyaç duyduğu her an öğretmeninden yardım isteyebileceğini anlatmalıdır.
• Aile çocuklarını okulda ne kadar zaman geçireceği, gidiş geliş saatleri konularında bilgilendirmelidir.
• Aileler; öğretmen, okul ortamı, sınıf ortamı vb. konularda çocuğun yanında olumsuz söylemlerde bulunmamalıdır.
• Çocuğun herhangi bir uyum problemi yaşaması durumunda sınıfındaki diğer çocuklarla karşılaştırmamalı, çocuğun benliğine zarar verecek ifadelerden (Örneğin; “Ağlarsan sana kötü çocuk derler, seni okula almazlar.”, “Seni bebeklerin gittiği sınıfa alırlar.”) uzak durulmalıdır.
• Aileler, uyum haftası sürecinde öğretmen ve okul yönetimi ile iş birliği içerisinde olmalıdır.
• Aileler, öğretmen tarafından açıklanan program uygulama çizelgesine uyum sağlamalıdır.
UYUM SÜRECİNDE KAÇINILMASI GEREKEN DAVRANIŞLAR
Uyum haftasında yapılan bazı hatalı davranış ve uygulamalar uyum sürecini zorlaştırmaktadır. Bu davranışlar şu şekilde özetlenebilir:
• Çocuğun ayrılmakta zorlandığı bir yetişkin tarafından okula getirilmesi,
• Okulda vedalaşma sürecinin çok uzun veya çok kısa tutulması,
• Ailenin belirlenen program dışında çocukla birlikte sınıfa girmesi,
• Çocuğun öğretmen ve okul ile korkutulması,
• Velinin çocuğa “Okulda sıkıldın mı? Okulda korktun mu?” gibi olumsuz ifadeler kullanarak sorular sorması,
• Çocuğun okula alışması ile ilgili kaygılarının aile tarafından çok fazla dile getirilmesi,
• Çocuğun okulda geçireceği saatler için aile bireylerinin çocuğun yanında planlamalar yapması (“Sen okula gittiğinde biz de kardeşini parka götüreceğiz.” vb.),
• Aile bireylerinin çocuğun okula gitmesi ile ilgili tutarsız davranışlar sergilemesi.
YAPILAN BİR ARAŞTIRMAYA GÖRE
Uyum problemi yaşayan çocukların ailelerine bakıldığında aşırı hoşgörülü, korumacı ve kararsız aile tutumlarına rastlanmıştır. Öğretmenler, aşırı hoşgörülü ve kararsız ebeveynlerin çocuklarının kurallara uymada zorluk yaşandığını, korumacı ebeveynlerin çocuklarının ise kaygı düzeyinin yüksek olduğunu ifade etmektedirler. Ayrıca öğretmenler, bu çocukların özellikle anneye bağımlı olduklarını, yetiştirme tarzından kaynaklanan güvensiz bağlanma sorunu yaşadıklarını ve bunun da okula uyum sürecinde kaygı bozukluğuna sebep olduğunu belirtmektedirler. Çocuğun anne-babasından ayrılmakta zorlanması, yeni ortamlara uyum sağlayamaması anlamına gelen ve genellikle okul korkusuyla beraber oluşan ayrılık anksiyetesi ebeveynin anksiyetesi ve bağlanma biçimi ile ilişkili olmakta ve daha çok aşırı hoşgörülü, aşırı koruyucu, serbest ve baskıcı davranışlara sahip ebeveynlerde görülmektedir. Bu durumun çocukta ruhsal sorunları ve uyum sorunlarını da tetikleyebileceği belirtilmektedir. Nitekim Berube, Ruel, April ve Moreau (2017) çocukların okula uyum sürecinin ailelerin çocuklarını okula göndermelerine hazır olmasına ve çocuklarını okula hazırlamalarına bağlı olarak farklılaştığını belirlemişlerdir.
Çocuk kaliteli bir okula uyum süreci geçirdiğinde; okulda mutlu olmakta, sosyal ve duygusal olarak daha başarılı olmakta, daha az problem davranışları sergilemekte ve gelişimi daha hızlı olmaktadır.
KAYNAK
tegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2023_08/27191513_Okul_OYncesi_EgYitim_Okula_Uyum_Rehberi.pdf
(Altıntaş, 2009; Erermiş, Bellibaş, Özbaran, Demiral Büküşoğlu, Altıntoprak, Bildik, Korkmaz Çetin, 2009; Demirkaya ve Abalı, 2012; Küçüködük, 2015; Öngider, 2013)